Fælge Bredde

Når du skal nye eller brugte fælge til din bil, er der nogle forskellige faktorer som du skal holde øje med. En af dem er bredden, som du kan læse mere om her på siden. I almindelige tale, vil du ofte se bredden på fælge skrevet tal og et "j" til sidst f.eks. 8.0j.

Fælgene bredde er sammen med ET målet er en af de vigtige faktorer når det vedrører fælge til din bil. ET målet, sammen med bredden, afgør nemlig hvor langt inde eller ude fælgen sidder på din bil.

Hvis du allerede har læst informationssiden om indpresning (ET målet), så ved du allerede at fælgene bredden spiller en rolle, sammen med ET målet, angående hvordan fælgene sidder på din bil og om den overhoved kan sidde på din bil. 

Da ET målet udregnes på baggrund af fælgens midtpunkt, er fælge bredden en variable. F.eks. 2 fælge med samme ET mål men forskellige bredder, de vil IKKE sidde ens på din bil. De vil både være længere inde og længere ude mod skærmkanten. 

 

Forkert og rigtig fælge bredde

Hvis du vælger nogle fælge som enten er for bredde eller for smalle ift. hvad din bil er født med fra fabrikken af, kan det i værste tilfælde betyder at fælgene rammer din skærmkant eller støddæmper osv. 

Selvom ET målet kan justeres 10 +- ift. hvad bilen er født med, kan man ikke altid gå op og ned med fælge bredden. Nogle biler er lavet således at der ikke kan sidde særlig brede fælge på og andre lavet med masser af plads i skærmen. 

Tommelfinger regel er at man maksimum . kan gå 1 tommer op eller ned i fælge bredden ift. hvad bilen er født med. 
Du skal dog være opmærksom på at dette ikke betyder, at du maksimum. kan gå 1 tommer op eller ned ift. hvilke fælge du fik med bilen fra fabrikken af. 
Mange gange kan der tilkøbes andre fælge end standard fra fabrikken af, som ofte har anderledes mål. Hvis du kigger i instruktionsbogen til din bil, vil du se at der står mere end et mål til fælge. 

Tommelfinger reglen kan anvendes på hvad der skrevet som "maksimum" og "minimum"